Pendidikan Bahasa Arab sebagai bahasa kedua semakin
berkembang di Malaysia. Dalam sistem pendidikan di Malaysia, pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Arab mempunyai pelbagai tujuan. Antara tujuan utamanya
adalah untuk memahami isi kandungan al-Quran, mendalami ajaran agama Islam dan
memahami istilah Arab yang digunakan dalam pelbagai bidang ilmu. Namun,
pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab ini belum mencapai tahap yang
memberangsangkan. Pelbagai pendekatan dan kaedah telah diambil dalam proses pengajaran
dan pembelajaran bahasa Arab ini. Malah ramai pendidik telah membincangkan
tentang metode pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab yang berkesan.
(PABA 16) akan membuka ruang perbincangan kepada para penyelidik,
pendidik dan pengajar Bahasa Arab di rantau ini bagi mengenal pasti isu yang
berkaitan dengan kelemahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab dalam
kalangan pelajar Melayu untuk dibentangkan dan dibincangkan oleh para peserta
yang terdiri daripada penyelidik, pendidik dan pengajar Bahasa Arab di semua
peringkat. Di samping mengenal pasti masalah dan kelemahan, (PABA 16) ini turut mengemukakan solusi
dan penambahbaikan terhadap kelemahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
dalam kalangan pelajar Melayu yang akan menjadi panduan dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Arab di masa hadapan.
(PABA
16) ini diharapkan menjadi pentas meningkatkan kesedaran para ilmuan dan
pencinta bahasa Arab untuk menangani masalah kelemahan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab
dalam kalangan pelajar Melayu berlandaskan penyelidikan ke
arah memartabatkan bahasa Arab sebagai bahasa ilmu dan kebudayaan.